6e stage week - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Hlt - WaarBenJij.nu 6e stage week - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Hlt - WaarBenJij.nu

6e stage week

10 April 2016 | Oeganda, Mutolere

Lieve vrienden en familie,

Sorry dat we lang niets van ons hebben laten horen. We vermaken ons nog steeds heel goed, beleven een hoop en genieten volop van dit prachtige land.

Ons vorige blog is geëindigd vlak voor het paasweekend. Er zou hier een groot paasvuur zijn vlak voor ons huis, dus wij hebben alle ramen en deuren gesloten om te voorkomen dat we zouden worden uitgerookt. Het paasvuur bleek echter een pan gevuld met wat blokken hout, waar iedereen zich omheen verzamelde en een eerste verhaal van de pastoor aanhoorden. Daarna stak iedereen een kaarsje aan en liepen we in een lange stoet naar de kerk, prachtig gezicht. De kerk was precies wat we van een Afrikaanse kerk hadden verwacht: alle mensen zongen, dansten, lachten. Een groot feest! Fantastisch om te zien. Ook de priester was goed up-to-date wat betreft Facebook en andere dingen die de jeugd bezighoudt. De volgende ochtend hebben we genoten van een heerlijk uitgebreid paasontbijt: wentelteefjes, avocado, gekookt ei, bolletjes, etc.

Afgelopen weekend zijn we naar Lake Bunyonyi geweest, een groot meer hier in de buurt met ca. 30 eilandjes. We zijn extra vroeg uit Mutolere vertrokken omdat in de reisgids stond dat er op vrijdag een grote markt zou zijn. Echter zagen we alleen maar kakkende mensen langs de weg en verkochten ze wat verlepte bananen en tweedehands slippers. Dat is toch wat anders dan de Franse marktjes met wijn, olijven, kaasjes etc.. De eerste nacht hebben we in een safaritent in een soort boomhut geslapen. Leuke ervaring! De volgende dag zijn we met een bootje naar een van de eilandjes gebracht. Onderweg zagen we nog een paar zebra’s op een van de andere eilandjes, die zijn daar gebracht door een rijke Oegandees. We sliepen op een van de eilandjes in een leuk hostel, met buiten douches, stink wc’s (dixie-achtig), heerlijk eten en kano’s. De kano’s waren een soort uitgeholde boomstammen. Wij als Hollanders dachten dit wel even te kunnen doen, kanoën, echter bleek dit niet zo makkelijk. We hebben veel rondjes gepeddeld (wat in de Lonely Planet al aangegeven stond als the ’Muzungu corkscrew’).

Inmiddels hebben we alle drie het ziekenhuisgedeelte van de stages erop zitten. We gaan ons de komende (laatste) twee weken verder verdiepen in de sociale geneeskunde, dus Public Health, waaronder ook het afschrijven van het case report. Volgend weekend gaan we eerst nog naar de Ssese islands om daar ons laatste weekendje door te brengen.

Het volgende blog zal waarschijnlijk alweer de laatste zijn. 